Права на пътниците
Освен, че въведе строги правила за защита на правата на пътниците при пътуване със самолет, Европейската комисия дефинира ясно и отговорността на авиокомпаниите, опериращи на територията на ЕС. Ако багажът ви бъде изгубен, повреден или забавен, може да имате право на обезщетение до около 1220 евро. За повреден багаж трябва да подадете жалба до авиопревозвача в срок от седем дни от получаването на вашия багаж. За забавено получаване на багаж този срок е до 21 дни. Можете да научите повече на официалния сайт на Европейската комисия.
Отказан достъп на борда
Когато на пътниците е отказан достъп на борда, авиокомпаниите са задължени първо да потърсят лица, които желаят да се откажат от резервациите си в замяна на определени обезщетения. Освен това въздушният превозвач трябва да предложи на желаещите възможност за избор между пълно възстановяване на стойността на билета или избор на нов маршрут.
Обезщетение
Може да имате право на обезщетение от 125 до 600 евро в зависимост от разстоянието на полета и закъснението преди промяната на маршрута. Когато има лица, желаещи нов маршрут, ако е необходимо, авиокомпанията трябва да окаже и съдействие, например храна, достъп до телефон, при необходимост една или повече нощувки и транспортиране между летището и мястото за настаняване.
Анулиран полет
Имате право на същото обезщетение като това, което се предлага в случай на отказан достъп на борда, освен ако не сте били информирани за отмяната най-малко 14 дни преди полета или промененият маршрут е с часове, близки до първоначалните, или ако авиокомпанията може да докаже, че отмяната се дължи на извънредни обстоятелства.
Освен това авиокомпанията трябва да ви предложи избор между:
- възстановяване на стойността на билета в срок до седем дни;
- нов маршрут до вашата крайна дестинация при подобни условия;
- ако е необходимо, грижи (телефонно обаждане, напитки, храна, настаняване, транспорт до мястото на настаняване).